Prokrastinace není jen moderní slovo, ale ztráta času

Jak už jsem předesílala na Facebooku, zúčastnila jsem se tento týden semináře Viktora Kusteina o boji s prokrastinací. Ráda bych se s vámi proto podělila o několik podle mě hodně užitečných poznatků.

Zdroj: Deviantart.com.

Slovo prokrastinace je teď hodně používáno, a to i díky knížce Konec prokrastinace, která se stala velkým hitem. Když teprve šla na pulty knihkupectví, byla jsem na přednášce jejího autora - Petra Ludwiga - a už tenkrát mě toto téma dost zaujalo.

Nenechte se ale boomem, který kolem prokrastinace vznikl, zmást. Není to tak, že by to byl jen momentálně moderní pojem. Lidé ji totiž znali už v době antiky.

V současnosti má vliv až příliš velké množství informací, které se na každého z nás valí. Internet, televize, rádio, noviny, časopisy, reklama atd. atd. Dochází tak k zahlcení nás samotných. Najednou máme tolik možností, že se nedokážeme rozhodnout, co vlastně dělat a jak naplnit vlastní potenciál.. a tak dojde k rozhodovací paralýze, která vede k prokrastinaci.

Také je třeba si ujasnit, že prokrastinace není lenost. Lenochovi se nic nechce a vyhovuje mu flákat se a chytat lelky, prokrastinátor je de facto paralyzován a vadí mu to. 
A není to ani odpočinek, který všichni moc potřebujeme.


Neříkejte, že to neznáte... měli bystě dělat A nebo B, ale nevíte co dřív... a navíc se vám do toho nechce. A tak děláte C - obvykle to bývá sjíždění Facebooku nebo videí na YouTube, sledování seriálů a řada dalších věcí.

Hlavní myšlenkou, kterou jsem si z celého semináře odnesla, byl fakt, že hodně drahocennou jednotkou je čas. Máme ho poměrně málo, navíc netušíme kolik přesně. Když S. Jobsovi lékaři diagnostikovali rakovinu (v roce 2005), omezili tak jeho životní čas. Uvědomil si svou smrtelnost, přičemž navíc konec měl přijít brzy. Začal žít naplno. A pokud si ráno řekl, že jeho naplánovaný den není takový, že by splňoval to, co by poslední den v životě splňovat měl, změnil ho.

Zkuste si schválně někdy vypočítat, kolik času zbytečně promarníte prokrastinací...

Jak tedy proti téhle mršce bojovat?


Cukry
Možná si říkáte, že strava nemá s prokrastinováním nic společného, ale je to omyl. Určitá část našeho mozku potřebuje cukry, aby správně fungovala. Pokud je nemá, začneme se chovat iracionálně (pustíme několikrát "zkontrolovaný" Facebook, dostaneme se do pasti "ještě jeden díl HIMYM", nutně potřebujeme vidět všechny zpravodajské a bulvární servery, které existují...). Takže nezapomínejte na správné a pravidelné jedení.

Pauzy
Odpočívejte, ideálně pravidelně. Ale nemyslete si, že koukání na Facebook je odpočinek. Odejděte od počítače a dejte si skutečnou pauzu.

Trénujte
V boji s prokrastinací vám pomůžou návyky. Zlepšíte si tak sebedisciplínu, která je v tomto boji snad úplně nejdůležitější. Hodně lidem pomáhá například běh. Začněte klidně jen tím, že uběhnete 100 metrů a pak budete trasu prodlužovat.
Dbejte na to, že návyk vzniká až po 20-30 opakování dané věci, až pak je vhodné zvýšit náročnost.

Denní plán
Ráno si chvilku sedněte a udělejte si denní plán. Dělám si ho už dlouho, ale (jak jsem ve středu zjistila) se zásadní chybou. Psala jsem si jednotlivé úkoly pod sebe jako seznam. Jenže pak jsem samozřejmě měla pocit, že je mám řešit jeden po druhém, navíc jsem neměla ani páru o prioritách. Zkrátka nepracovalo se s tím tak dobře, jako když jsem si to začala psát tak, jak nám bylo ukázáno na semináři.
Jednotlivé úkoly se rozepíšou bez ladu a skladu po papíře. Pak se vezmou tři fixy (třeba červená, modrá a zelená) a podle priorit se jednotlivé úkoly zakroužkují. Tak získáte přehled o tom, co hoří.
Čárami si propojíte jednotlivé úkoly podle toho, v jakém pořadí je budete řešit + si k nim můžete dopsat i předpokládané časové rozsahy.
Splněné úkoly škrtejte - to je nejhezčí fáze :)
Zní to zbytečně zdlouhavě a navíc možná namítnete, že během dne můžou přijít i nečekané úkoly. To je pravda, ale můžete si je průběžně dopisovat do svého plánu a dávat jim míru priority. Je to jen na vás, ale za sebe můžu říct, že to pomáhá.

Hlavně se při skládání plánu nepřeceňujte, je zbytečné psát si tak úkoly, které v závěru trvají několik dní. Takové rozdělte do jednotlivých kroků a ty postupně plňte.

Zkuste buzerlístek
Osobně ho najíždím příští týden, mrkněte, jak funguje na tyhle stránky, kde najdete nejen postup, ale také šablonu.


Na semináři jsme se toho dozvěděli opravdu hodně, proto brzy přijdu s dalším článek. Do jednoho se mi to nevešlo :)

Napište mi do komentářů, jak jste na tom s prokrastinací vy! Máte nějaký zaručený recept, který proti ní zabírá?

Přeji hezký víkend!

Jana MalákováComment